Stichting Reclame Code acht beweringen over ‘ethisch verantwoord bont’ door Furlab misleidend

Voor directe publicatie:

9 juni 2016

Contactgegevens:

Stichting PETA Nederland 0900 235 7382; [email protected]

Furlab aanbevolen om niet-onderbouwde beweringen van de website te halen naar aanleiding klacht PETA

Amsterdam – Furlab, een initiatief met als doel bont te verkopen en promoten, heeft de Nederlandse Reclame Code overtreden door consumenten te misleiden met de bewering dat hun producten “100% ethisch verantwoord zijn”. Het besluit komt naar aanleiding van een klacht die werd ingediend door People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) Nederland.

Furlab verklaart op haar website dat zij het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor haar producten kan garanderen omdat ze worden gefokt en gedood in Nederland, ofwel in een land dat vermeld is op de ‘Origin Assured’ lijst – een dubieus keurmerk gecreëerd door de Internationale Bonthandel Federatie wiens enige doel is om het gebruik van bont te bevorderen. Maar in een gedetailleerde brief aan de Stichting Reclame Code richt PETA – van wie het motto gedeeltelijk bestaat uit “dieren zijn niet van ons om te dragen” – de aandacht op onderzoeken die zijn uitgevoerd in bontfokkerijen in ‘Origin Assured’ landen, waaronder Nederland, die hebben vastgelegd hoe dieren worden opgesloten in kleine, kale kooien die besmeurd zijn met uitwerpselen en hoe ze tot waanzin gedreven worden door opsluiting.

Onder de standaardmethoden voor het doden van dieren in deze industrie vallen het veroorzaken van een hersenschudding voordat de keel wordt doorgesneden, elektrocutie tot een hartaanval wordt opgewekt en koolmonoxidevergiftiging in gaskamers.

De Stichting Reclame Code was het met PETA eens dat “de beweringen op de website gepaard gaan met onjuiste informatie met betrekking tot de voordelen van het product. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de gemiddelde consument kan worden gebracht tot het nemen van een transactiebesluit dat hij of zij anders niet genomen zou hebben en zij beveelt de adverteerder [Furlab] aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken”.

“De poging van de Nederlandse bontindustrie om de bevolking te laten geloven dat het jaarlijks fokken en doden van miljoenen dieren ooit iets anders zal zijn dan een gewelddadige en bloederige praktijk heeft enorm gefaald”, zegt PETA-woordvoerder Yvonne Lemmen. “Met de Nederlandse ban op de productie van bont die in 2024 van start gaat, wordt het tijd dat de bontindustrie accepteert dat er geen toekomst is in het mishandelen van dieren voor hun huid en dat ze op zoek gaan naar een meer humane manier om hun brood te verdienen.”

Voor meer informatie over de bontindustrie en over de klacht en de uitspraak van de Reclame Code Commissie, kunt u terecht op PETA.nl.

#