Claudia Sträter, B32 Groep en meer verbieden kasjmier na PETA-reportage

Voor onmiddellijke publicatie:

12 augustus 2019

Contactgegevens:

Sascha Camilli +44 (0) 20 7923 6244; [email protected]

CLAUDIA STRÄTER, B32 GROEP EN MEER VERBIEDEN KASJMIER NA PETA-REPORTAGE

Meer topmerken sluiten zich aan bij Scotch & Soda, Mexx en anderen door de wreed geproduceerde vezel de rug toe te keren

Amsterdam – Nadat een PETA-reportage onthulde dat het haar van bange geiten wordt uitgetrokken, de dieren met hamers worden geslagen en hen de keel wordt doorgesneden in de kasjmierindustrie hebben verschillende Nederlandse topmerken, waaronder Claudia Sträter, Tumble ‘N Dry, Ontour, Didi en B32 Group – moederbedrijf van Silvercreek en Madness –toegezegd om kasjmier te verbieden. De merken sluiten zich aan bij Nederlandse namen zoals Mexx, Scotch & Soda, MS Mode en vele anderen, die eerder al beloofden het wreed geproduceerde en niet-duurzame materiaal niet te verkopen.

“Elke kasjmieren trui of sjaal vertegenwoordigt de pijn en doodsangst van een gevoelige geit wiens keel is doorgesneden in een slachthuis”, zegt PETA-woordvoerder Mimi Bekhechi. “PETA roept alle kledingmerken op zich aan te sluiten bij de groeiende groep winkelketens die weigeren te profiteren van de ellende van geiten.”

Het onderzoek – uitgevoerd op kasjmiergeitenhouderijen en in slachthuizen in China en Mongolië, de twee landen die verantwoordelijk zijn voor 90% van de kasjmierproductie ter wereld – toonde aan dat werknemers bange geiten vasthielden die het uitschreeuwen van de pijn terwijl hun poten verbogen worden en hun haar wordt uitgetrokken met scherpe metalen kammen. In China werden geiten die niet langer winstgevend werden geacht geslacht nadat de arbeiders hen met een hamer op hun kop hadden geslagen in een poging hen te verdoven. En in Mongolië sneden arbeiders de kelen van geiten door in het zicht van andere dieren. Sommige geiten bewogen daarna nog minutenlang.

Kasjmier heeft ook de grootste milieu-impact van alle dierlijke vezels. Geiten hebben een enorme eetlust, en omdat ze de wortels van planten consumeren, wat hergroei voorkomt, veranderen kwetsbare graslanden in woestijnen, wat bijdraagt aan gevaarlijke vervuiling die zwaar genoeg is om Noord-Amerika te bereiken.

Nadat de reportage werd uitgebracht stemde H&M ermee in om ‘conventionele’ kasjmier te verbieden – de enige soort die het verkocht – en verwijderde ASOS, dat eerder al kasjmier verbood na besprekingen met PETA UK, alle resterende kasjmiervoorraad van zijn website.

PETA – wiens motto deels luidt, “dieren zijn niet van ons om te dragen” – verzet zich tegen het speciësisme, een wereldbeeld waarin mensen superieur worden geacht. Ga voor meer informatie naar PETA.nl.

 

#