Dove en The Body Shop bundelen de krachten met ‘s werelds toonaangevende dierenbelangenorganisaties en doen een dringend beroep op de EU om cosmetica in Europa cruelty-free te houden

Om de samenwerking van deze twee bekende cruelty-free merken luister bij te zetten zijn vandaag straten in Parijs, Berlijn, Milaan en Madrid voorzien van een spraakmakend kunstwerk

Hiermee roepen de twee grote spelers in de beauty-industrie en de dierenbelangenorganisaties consumenten op een Europees burgerinitiatief te ondertekenen van People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Cruelty Free Europe, Humane Society International (HSI en zusterorganisaties), Eurogroup for Animals en de European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE) om het Europese verbod op dierproeven voor cosmetica in stand te houden.

Omdat het huidige, al jaren bestaande verbod op dierproeven voor cosmetica in Europa onder druk is komen te staan, willen Dove en The Body Shop, samen met PETA, Cruelty Free Europe, HSI (en zusterorganisaties), Eurogroup for Animals en de ECEAE – die samen een totaal vertegenwoordigen van 100 organisaties uit 26 EU-lidstaten* – op zo kort mogelijke termijn 1 miljoen Europese burgers mobiliseren om cosmetica in Europa cruelty-free te houden.

In 2004 besloot de Europese Unie, na tientallen jaren van campagne voeren door consumenten, dierenbelangenorganisaties en diverse bedrijven, het testen van cosmetische eindproducten op dieren te verbieden. In 2009 werd dat verbod uitgebreid tot een verbod op dierproeven voor cosmetica-ingrediënten. Dat alles leidde uiteindelijk, in 2013, tot een verbod op de verkoop van cosmetica waarvoor dierproeven waren gedaan. Deze EU-aanpak werd vervolgens de blauwdruk voor wetswijzigingen in landen over de hele wereld.

Uit recente beslissingen van het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) blijkt evenwel dat dit verbod door dierproefnemers volledig wordt ondermijnd, en dat er zelfs groot gevaar dreigt voor de verdere vooruitgang waartoe het Europees Parlement al oproept sinds 2018: een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica tegen 2023.

Toen inwoners van Parijs, Berlijn, Milaan en Madrid vanochtend wakker werden, zagen ze dat de muren van hun stad gedurende de nacht zijn voorzien van een heldere boodschap van Dove en The Body Shop: kom samen met ons in actie en houd cosmetica in Europa cruelty-free.

Voor deze actie hebben Dove en The Body Shop de handen ineen geslagen met de Rotterdamse muralist en activist Nina Valkhoff, die in binnen- en buitenland bekend is om haar grote, kleurrijke muurschilderingen van flora en fauna, vaak ook van zeldzame en bedreigde dierensoorten. Het unieke artwork dat zij heeft gecreëerd voor deze campagne laat zien welke dreiging er uitgaat van de nieuwe dierproeven die zijn geëist door het ECHA.

Deze pan-Europese city take-over bestaat uit een dynamische muurschildering in het centrum van Parijs, die tegelijkertijd wordt geprojecteerd op bekende gebouwen in Berlijn, Milaan en Madrid. Daarnaast zetten de beide merken ook een reeks reverse graffiti-uitingen in om consumenten op te roepen hun initiatief te steunen.

Nina Valkhoff zegt: “Toen Dove en The Body Shop mij benaderden voor deze campagne, kon ik daar geen nee tegen zeggen. Al mijn hele carrière is het mijn doel om door middel van mijn kunst mensen aan het denken te zetten over en bewust te maken van de negatieve impact die de mens heeft op bedreigde diersoorten, en dierenleed snijdt echt in mijn ziel. Ik hoop dat deze campagne mensen ertoe aanzet stil te staan bij dit onderwerp en in actie te komen. Want met z’n allen hebben we daadwerkelijk de kans om te zorgen dat de EU het verbod op dierproeven voor cosmetica in stand houdt.”

De beide beautymerken roepen nu samen consumenten op om te helpen het Europese verbod te handhaven door een Europees burgerinitiatief te ondertekenen, een formeel online initiatief waarmee EU-burgers de Europese autoriteiten kunnen laten weten wat ze belangrijk vinden.

The Body Shop heeft zich sinds 1989 met diverse campagnes ingezet om een eind te maken aan dierproeven voor cosmetica, en zo uiteindelijk bijgedragen aan de totstandkoming van het huidige verbod in Europa. In 2018 verzamelde het bedrijf maar liefst 8,3 miljoen handtekeningen onder een petitie om wereldwijd een einde te maken aan dierproeven voor cosmetica. Daarnaast heeft het activistische beautymerk als doel om eind 2023 100% van zijn producten door The Vegan Society gecertificeerd te hebben als vegan.

  • Door het Europees burgerinitiatief te ondertekenen kun je de Europese Commissie laten weten dat ook jij wilt dat ze ze zich houdt aan de eigen belofte een eind te maken aan onnodig dierenleed, door middel van:

    1. Bescherming en versterking van het huidige verbod op dierproeven voor cosmetica

    Wetswijzigingen initiëren om te komen tot bescherming van consumenten, werknemers en het milieu voor alle cosmetica-ingrediënten zonder nieuwe proeven met dieren voor welk doel dan ook en op welk moment dan ook.

    1. Aanpassing van de EU-wetgeving op het gebied van chemische stoffen

    Ervoor zorgen dat de menselijke gezondheid en het milieu worden beschermd door chemische stoffen te beheren zonder nieuwe, aanvullende eisen inzake dierproeven.

    1. Modernisering van de regelgevingswetenschap in de EU

    Zich voor het einde van zijn huidige ambtstermijn vastleggen op een wetgevingsvoorstel waarin een stappenplan wordt uitgezet om alle dierproeven in de EU geleidelijk af te schaffen.

  • EU-tijdlijn dierproeven

    2004: De EU verbiedt dierproeven voor cosmetische eindproducten.

    2009: Invoering van een verbod op dierproeven voor cosmetica-ingrediënten en combinaties van ingrediënten.

    2013: Versterking van de bestaande verboden met een volledig handelsverbod op cosmetica met daarin ingrediënten die zijn getest op dieren.

    2018: Het Europees Parlement neemt een resolutie aan die oproept tot een wereldwijd verbod op dierproeven en versterkt zo nog eens de rol van Europa als wereldwijde voortrekker in de strijd tegen wreedheden tegen dieren.

    2021: De afgelopen jaren heeft het ECHA opgeroepen tot het gebruik van duizenden dieren voor het testen van cosmetica-ingrediënten.

Dove zet zich al 15 jaar in voor positieve veranderingen in de beauty-industrie, om te beginnen met de campagne voor ‘Real Beauty’ en de lancering van ’s werelds grootste self-esteem-project. Dove is trots op het feit dat het een gecertificeerd cruelty-free merk is en heeft wereldwijde verboden gesteund, om zo dierproeven overal ter wereld permanent te stoppen. Om dit doel te bereiken zoekt het merk samenwerking met wetgevende instanties, dierenbelangenorganisaties en gelijkgestemde bedrijven.

Maar Dove en The Body Shop kunnen het niet alleen.

Europese burgers kunnen het initiatief hier ondertekenen en zo de Commissie laten weten dat zij van Europa geen verbroken beloften accepteren, en ook geen regelgeving die inhoudt dat dieren moeten lijden en sterven voor cosmetica.

Firdaous El Honsali, Senior Director of Global Communications and Sustainability van Dove zegt: “Bij Dove zijn we tegen elke vorm van wreedheid tegen dieren. We zijn ervan overtuigd dat er geen rol is weggelegd voor dierproeven voor beautyproducten en de ingrediënten daarvan, en we zijn al jarenlang voortrekker van veilige, menselijke alternatieven om de veiligheid van producten en ingrediënten vast te stellen. Vanuit deze overtuiging komen we nu in actie om het verbod op dierproeven in de EU te beschermen. Samen met onze partners, The Body Shop en toonaangevende dierenbelangenorganisaties, doen we een dringend beroep op onze collega-merken in de beauty-industrie en op de consument om hun stem te laten horen om voor eens en voor altijd een eind te maken aan dierproeven in de EU door dit Europees burgerinitiatief te ondertekenen.”

Christopher Davis, Global CSR & Activism Director van The Body Shop International voegt daaraan toe: “The Body Shop was het eerste grote internationale beautymerk dat zich actief inzette tegen dierproeven voor cosmetica; meer dan dertig jaar lang hebben we campagne gevoerd rond dit thema. Onze samenwerking met Cruelty Free International als onze campagnepartner heeft geleid tot het oorspronkelijke verbod op dierproeven voor cosmetica in de Europese Unie uit 2013. Nu doen we een dringend beroep op diezelfde EU – waar zich ook de grootste cosmeticamarkt ter wereld bevindt – om zich te houden aan de baanbrekende belofte die ze destijds heeft gedaan. Het vervult ons met trots dat we daarbij samenwerken met Dove en met één stem spreken, samen met al diegenen die zich inzetten om te komen tot een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica, ter ondersteuning van dit Europees burgerinitiatief”.

VOOR DE REDACTIE

*Dierenbelangenorganisaties achter het Europees burgerinitiatief:

  • People for the Ethical Treatment of Animals en daarbij aangesloten lokale organisaties in Duitsland, Frankrijk en Nederland
  • Cruelty Free Europe
  • Humane Society International
  • Eurogroup for Animals
  • European Coalition to End Animal Experiments

Neem voor meer informatie contact op met Sascha Camilli +44 (0) 20 7923 6244; [email protected]

OVER DOVE

 

Dove is wereldwijd erkend als “Cruelty Free” door dierenrechtenorganisatie PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) dankzij Dove’s wereldwijde inzet om dierenproeven overal ter wereld permanent te stoppen. Dierproeven voor cosmetische producten zijn in de EU al sinds 2004 verboden en voor de ingrediënten in cosmetische producten sinds 2013. Dit is echter niet het geval voor de meeste andere landen in de wereld. Dove neemt hierin het voortouw als wereldwijd verkocht merk. Zo heeft Dove een beleid ingevoerd dat dierproeven waar dan ook ter wereld verbiedt. Er wordt geen enkel product ontwikkeld dat dierproeven vereist – op wat voor manier dan ook.

Moederbedrijf Unilever is al meer dan 30 jaar bezig met het ontwikkelen van verschillende alternatieve, dierproefvrije methodes om haar producten en ingrediënten op een veilige en verantwoorde manier te testen. Unilever steunt hiermee een algemeen verbod op dierproeven voor cosmetische producten wereldwijd. De samenwerking van Unilever met Humane Society International dient als een belangrijke stap voor het behalen van deze doelstelling.

Het initiatief van Unilever om alternatieve, dierproefvrije methodes te ontwikkelen en het promoten daarvan bij regelgevende instanties heeft ertoe geleid dat PETA Unilever heeft erkend als een organisatie die zich inzet voor het veranderen van de regelgeving in de strijd tegen dierproeven.

OVER THE BODY SHOP

The Body Shop is in 1976 opgericht door Anita Roddick, in de Engelse stad Brighton. Het internationale, B Corp™-gecertificeerde beautymerk wil positieve veranderingen teweeg brengen in de wereld door op de natuur geïnspireerde producten van hoge kwaliteit aan te bieden die op ethische, duurzame wijze geproduceerd zijn. The Body Shop was het eerste bedrijf dat uitging van de overtuiging dat een bedrijf positieve veranderingen in gang kan zetten, en deze overtuiging is nog steeds leidend voor het merk. The Body Shop heeft meer dan 3000 winkels in ruim 70 landen. Samen met de merken Aesop, Avon en Natura maakt The Body Shop nu deel uit van Natura&Co, een internationale, door duurzaamheid gedreven cosmeticagroep die een multichannelaanpak hanteert om een positieve economische, sociale en milieu-impact te genereren.

The Body Shop was het eerste grote internationale beautymerk dat zich actief inzette tegen dierproeven voor cosmetica en is al sinds 1980 een voorvechter van menselijke alternatieven voor dierproeven. In de afgelopen dertig jaar heeft The Body Shop samengewerkt met Cruelty Free International als campagnepartner, en die samenwerking heeft uiteindelijk geresulteerd in het oorspronkelijke verbod op dierproeven voor cosmetica in de Europese Unie in 2013. In 2017 lanceerde The Body Shop ‘Forever Against Animal Testing’, de grootste campagne ooit voor een wereldwijd, definitief verbod op dierproeven voor cosmetische producten en ingrediënten. Samen met partner Cruelty Free International werden er ruim 8 miljoen handtekeningen verzameld waarmee de VN werd opgeroepen het verbod in te stellen.

The Body Shop heeft daarnaast ook als doel om eind 2023 als eerste grote internationale beautymerk 100% van zijn producten gecertificeerd te hebben door The Vegan Society. Dat streven laat zien dat het bedrijf vastbesloten is om de lat zo hoog mogelijk te leggen op het gebied van duurzame en maatschappelijk verantwoorde beauty.

OVER PETA

OVER CRUELTY FREE EUROPE

OVER HUMANE SOCIETY INTERNATIONAL

OVER DE EUROPEAN COALTION TO END ANIMAL EXPERIMENTS

OVER EUROGROUP FOR ANIMALS

 

  • Einde bericht –