PETA, Cruelty Free Europe, Dove, The Body Shop en vele andere verdedigen dierproevenverbod

PETA, Cruelty Free Europe, Dove, The Body Shop en vele andere verdedigen dierproevenverbod

Amsterdam – PETA, Cruelty Free Europe en meer dan 450 dierproefvrije merken en bedrijven die werken aan veranderingen in de regelgeving – waaronder Dove, Simple en The Body Shop – hebben vanmorgen een open brief gestuurd aan het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad met de oproep om de dierproeven- en marketingverboden van de EU-cosmeticaverordening te handhaven, die een precedent scheppen voor het waarborgen van de veiligheid zonder dat daarvoor dieren aan wrede tests worden onderworpen.

De brief bekritiseert de Europese Commissie en het Europees Agentschap voor chemische stoffen voor het feitelijk buitenspel zetten van de verboden met de eis dat verschillende veelgebruikte cosmetica-ingrediënten op dieren worden getest onder het mom van de verordening Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen (REACH). Vanwege deze vereiste zijn duizenden ratten en konijnen, waaronder drachtige dieren, veroordeeld tot het ondergaan van tests waarbij ze onder dwang een cosmetica-ingrediënt toegediend krijgen om vervolgens te worden gedood en ontleed.

“Het testen van schoonheidsproducten en hun ingrediënten op dieren is ronduit gruwelijk”, zegt dr. Julia Baines, science policy manager van PETA UK. “PETA bundelt de krachten met meelevende bedrijven om een diervriendelijke benadering van het testen van cosmetica te eisen die de levens van gevoelige dieren spaart en enkel en alleen proeven zonder dieren omvat, zoals vereist door de wet.”

Director of public affairs voor Cruelty Free Europe Kerry Postlewhite zegt: “Europese burgers en hun vertegenwoordigers in het Europees Parlement hebben hard gevochten voor deze verboden, die model hebben gestaan voor veel andere markten. Ze moeten worden gehandhaafd zoals bedoeld, zodat dieren niet lijden voor cosmetica in Europa.”

De wereld neemt afstand van dierproeven, zoals ook wordt opgemerkt in de brief. In 2018 riep het Europees Parlement op tot een wereldwijd verbod op het testen van cosmetica op dieren per 2023, en 84% van de respondenten van een recente wereldwijde enquête zei dat ze een cosmeticaproduct niet zouden kopen als ze wisten dat het op dieren was getest.

De brief – die ook wordt ondersteund door Eurogroup for Animals, de European Coalition to End Animal Experiments en Humane Society International – is hier beschikbaar.

Contact:

Sascha Camilli +44 (0) 20 7923 6244; [email protected]

Martin Mallon 07850 510 955; [email protected]

#