Scotch & Soda, Mexx, MS Mode en andere merken verbieden kasjmier na PETA-reportage

Voor onmiddellijke publicatie:

27 juni 2019

Contactgegevens:

Stichting PETA Nederland 0900-235 7382; [email protected]

 

SCOTCH & SODA, MEXX, MS MODE EN ANDERE MERKEN VERBIEDEN KASJMIER NA PETA-REPORTAGE

Nederlandse topmerken sluiten zich aan bij H&M en ASOS door te stoppen met de vezel die wordt verkregen door haar uit de huid van jammerende geiten te trekken

Amsterdam – Slechts enkele weken nadat een PETA-reportage blootlegde dat het haar van bange geiten wordt uitgerukt en dat de dieren met hamers worden geslagen en in stukken worden gehakt in de kasjmierindustrie hebben verschillende grote Nederlandse kledingmerken, waaronder Scotch & SodaMEXXMS ModeAmerica TodayCoolCat JuniorSandwichWehkamp en Bristol, toegezegd te stoppen met kasjmier.

“Elke trui of sjaal van kasjmier vertegenwoordigt de pijn en de angst van een gevoelige geit wiens keel in een slachthuis is afgesneden”, zegt PETA-woordvoerder Mimi Bekhechi. “PETA roept alle merken op om zich aan te sluiten bij het groeiende aantal retailers dat weigert om winst te halen uit geitenleed.”

In het onderzoek – dat werd gehouden op kasjmiergeitenhouderijen en in slachthuizen in China en Mongolië, de twee landen die samen verantwoordelijk zijn voor 90% van de kasjmierproductie ter wereld – is te zien dat medewerkers bange geiten tegen de grond houden, hun poten verdraaien en hun haar uittrekken met scherpe kammen terwijl de dieren het uitschreeuwen van de pijn. In China werden geiten die niet meer rendabel werden geacht op de kop geslagen met een hamer in een poging hen te verdoven en vervolgens geslacht. En in Mongolië sneden werknemers de kelen van geiten af in het volle zicht van andere dieren. Sommige geiten bewogen daarna nog minutenlang.

Kasjmier heeft ook de grootste milieu-impact van alle dierlijke vezels. Geiten hebben enorme eetlust, en omdat ze de wortels van planten opeten (wat hergroei voorkomt) veranderen kwetsbare graslanden in woestijnen, wat bijdraagt aan gevaarlijke vervuiling die zwaar genoeg is om Noord-Amerika te bereiken.

Na het verschijnen van de reportage zegde H&M toe om ‘conventionele’ kasjmier te verbieden (de enige soort die het bedrijf verkocht) en verwijderde ASOS, dat kasjmier eerder al had verboden na overleg met PETA UK, het resterende kasjmierassortiment van zijn website.

PETA – wiens motto deels luidt: “dieren zijn niet van ons om te dragen” – verzet zich tegen het speciësisme, een wereldbeeld waarin de mens superieur is. Bezoek voor meer informatie PETA.nl.

 

#