UNIQLO doet alpacawol in de ban na oproep van PETA US

Voor onmiddellijke publicatie:

15 juli 2020

Contact:

Sascha Camilli +44 (0) 20 7923 6244; [email protected]

UNIQLO doet alpacawol in de ban na oproep van PETA US

De beslissing van het bedrijf volgt op undercoveronderzoek waarin dieren bloedden en het uitschreeuwden

Amsterdam – Na het zien van de eerste PETA-reportage in zijn soort, waarin onthuld wordt dat schreeuwende alpaca’s op ruwe wijze worden geschoren, worden opengesneden en met diepe wonden bloedend worden achtergelaten, heeft de in Japan gevestigde modegigant UNIQLO zich afgekeerd van alpacawol.

Het onderzoek van PETA US naar Mallkini, ’s werelds grootste particuliere alpacahouderij in Peru, toont aan dat werknemers de dieren – van wie sommigen drachtig waren – op tafels smeten, hen vastbonden aan een rekapparaat en hier hard aan trokken, waardoor ze de poten van alpaca’s bijna uit de kom rukten. Doodsbang om te worden vastgebonden, spuugden, gilden en braakten de alpaca’s terwijl werknemers hen bij de oren grepen, hen hardhandig schoren, op ruwe wijze wonden hechtten en hen vervolgens op de betonnen vloer smeten.

“De beslissing van UNIQLO zal helpen te voorkomen dat kwetsbare alpaca’s worden mishandeld en tot bloedens toe worden geschoren voor hun wol”, zegt PETA-woordvoerder Mimi Bekhechi. “Medelevende consumenten kunnen hun steentje bijdragen aan het verwerpen van deze wreedheid door te kiezen voor vegan kleding, waar geen enkel dier voor hoefde te lijden.”

PETA – wiens motto deels luidt: “dieren zijn niet van ons zijn om te dragen” – merkt op dat de productie van alpacawol naast het veroorzaken van enorm leed bij zachtaardige alpaca’s ook verschrikkelijk is voor de planeet. De Higg Materials Sustainability Index rangschikt alpacawol als het op één na meest milieubelastende materiaal na zijde en merkt op dat het zes keer zo schadelijk is als polyester en meer dan vier keer zo schadelijk als modal, viscose, rayon, lyocell, acryl en andere vegan materialen.

UNIQLO sluit zich door het verbieden van alpacavezels aan bij Esprit en Marks & Spencer. Gap Inc (eigenaar van Banana Republic, Athleta en andere merken) en H&M Group (eigenaar van acht merken) hebben als eerste stap de banden met Mallkini’s moederbedrijf, de Michell Group, verbroken. UNIQLO stopte eerder al met mohair na gesprekken met PETA US.

Foto’s van het onderzoek zijn hier beschikbaar en beelden van uitzendkwaliteit zijn hier beschikbaar. PETA verzet zich tegen het speciësisme, een wereldbeeld waarin de mens superieur wordt geacht. Kijk voor meer informatie op PETA.nl.

#