Overwinning: Bol.com en Etos Sluiten Zich Na PETA-Reportage Aan Bij Groeiende Lijst Nederlandse Merken Die Stoppen Met Dassenhaar

Voor onmiddellijke publicatie:

12 maart 2019

Contactgegevens:

Stichting PETA Nederland 0900-235 7382; [email protected]

OVERWINNING: BOL.COM EN ETOS SLUITEN ZICH NA PETA-REPORTAGE AAN BIJ GROEIENDE LIJST NEDERLANDSE MERKEN DIE STOPPEN MET DASSENHAAR
Beeldmateriaal onthult dat dassen illegaal in het wild worden gevangen en gewelddadig gedood worden op Chinese dassenfokkerijen

Amsterdam – Online retailers Bol.com, Etos, DeOnlineDrogist.nl, Drogist.nl, Koopjesdrogisterij, Plein.nl, MultiDrogist.nl, Drogisterij.net, en 10 anderen hebben bevestigd dat ze alle dassenhaarkwasten uit hun assortiment zullen verwijderen nadat beeldmateriaal van een recente PETA-reportage over de dassenhaarindustrie in China heeft onthuld dat er illegaal in het wild op ‘beschermde’ dassen wordt gejaagd met behulp van valstrikken en andere wrede methoden en dat dat de dieren vervolgens worden gekooid.

De schokkende beelden laten zien dat deze dassen, evenals anderen die in gevangenschap zijn gefokt, opgesloten zitten in krappe kooien op fokkerijen waarna ze met geweld worden gedood voor verfkwasten, make-upborstels en scheerkwasten, wat tientallen retailers wereldwijd ertoe aanzette te stoppen met het gebruik van het wreed verkregen materiaal.

“Dierenwelzijn staat bij Ahold Delhaize hoog op de agenda”, zegt Hugo Byrnes, vicevoorzitter productintegriteit bij Ahold Delhaize, eigenaar van Bol.com en Etos. “[W]e doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat [dassenharen] artikelen in het vervolg niet meer aangeboden worden [via onze websites].”

“Zachtaardige dassen werden met grof gereedschap geslagen, opengesneden en achtergelaten om te sterven, en dat alles voor make-upborstels en scheerkwasten”, zegt PETA-oprichter Ingrid Newkirk. “Het snelle en daadkrachtige handelen van deze merken om deze afschuwelijke bloedige kwasten te verwerpen zal zeker andere bedrijven ertoe bewegen hun medelevende voorbeeld te volgen.”

PETA – wiens motto deels luidt: “dieren zijn niet van ons om te mishandelen op welke manier dan ook” – merkt op dat kwasten gemaakt van zachte en luxueuze synthetische haren overal verkrijgbaar zijn. Ze zijndiervriendelijk en in veel opzichten superieur aan hun tegenhangers van dierenhaar.

Deze Nederlandse merken sluiten zich aan bij vele andere bedrijven over de hele wereld, waaronder Floris London, Penhaligon’s en Procter & Gamble – het eerste bedrijf dat een verbod invoerde na het zien van de video – die ermee akkoord zijn gegaan om te stoppen met de verkoop van dassenhaarproducten.

Ga voor meer informatie naar PETA.nl.

 

#